Sociální pedagog

Sociální pedagog je součástí pedagogického sboru a školního poradenského pracoviště. Mezi jeho standardně vykonávané činnosti patří výchovné, vzdělávací, poradenské, konzultační, informační, metodické a koordinační činnosti. Sociální pedagog se zabývá také depistáží a diagnostikou školního klimatu.

Pomocí sociálně-pedagogických metod preventivně působí na žáky, intervenuje v případech selhávání žáků.

Sociální pedagog ve škole působí jako mediátor mezi rodinou, školou a ostatními pedagogy. Úzce spolupracuje se všemi členy ŠPP.

Působení sociálního pedagoga ve škole posiluje:

  • podporu duševního zdraví
  • pozitivní klima tříd i školy
  • spolupráci nejen s rodiči, ale i s dalšími subjekty mimo školu
  • včasné odhalování problémů a následnou práci s rodinou

Práce sociálního pedagoga umožňuje získat jiný náhled nad situacemi žáků, jejich rodin a řešení problémů.

  • Jaké situace nejčastěji sociální pedagog řeší?
  • Jedná se nejčastěji o situace, kdy žáci:
  • nemají dostatečnou oporu ve vzdělávání doma
  • vykazují známky rizikového a náročného chování
  • potřebují podpořit v rámci duševního zdraví
  • prožívají náročné rodinné situace (rozvod rodičů, úmrtí blízké osoby)
  • jsou vyloučeni z kolektivu
  • jsou znevýhodněni sociálně (ohroženi nestabilním bydlením, nemají dostatek financí)
  • mají odlišné kulturní zázemí a jiný mateřský jazyk
  • potřebují podporu při odstraňování bariér ve vzdělávání (v důsledku nedostatečného    naplnění jejich fyzických a materiálních potřeb
  • vykazující nedostatečné soustředění ve výuce v důsledku nenaplněných psychických potřeb
  • nemají dostatečnou motivaci k učení a vykazují vysokou absenci ve zdělávání

 

Příklady konkrétních aktivit vedoucích k podpoře žáka:

 

Kontaktování zákonného zástupce a nabídka služeb školy – ve chvíli, kdy sociální pedagog vyhodnotí, že dochází k narušení nejen intelektuálního rozvoje žáka (např. neúměrnou absencí, nežádoucím jednáním žáků ve škole či mimo ni, viditelným sociálním zanedbáním), kontaktuje třídního učitele, nebo přímo rodiče a domluví se s nimi na dalším postupu. Během jednání s rodičem nabídne sociální pedagog konkrétní kroky a opatření, které může zajistit škola, aby rodině pomohla.

 

Plnění zakázek třídního učitele a nabídka spolupráce – ve chvíli, kdy třídní učitel dojde k závěru, že rodiče dítěte nespolupracují, a vyčerpá své možnosti nabídek spolupráce směrem k rodině, kontaktuje sociálního pedagoga a požádá ho o pomoc v daném případě. Sociální pedagog v návaznosti na to nabídne řešení, např. výchovnou komisi. Cílem výchovné komise je nabídnout rodičům pomoc ze strany školy a domluvit s nimi společný postup vedoucí ke zlepšení podmínek rozvoje žáka.

 

Žádost o spolupráci kurátora a domluvení společného postupu – u obzvláště problematických případů, kdy se škole nepodaří nastavit spolupráci ani po zapojení kombinované složky třídní učitel – sociální pedagog, kontaktuje sociální pedagog příslušného pracovníka OSPOD a domluví se s ním na dalším postupu. Cílem je rozšířit nabídku pomoci směrem k rodině.

 

Sociální pedagog: Mgr. et Mgr. Michaela Hamáčková

Konzultační hodiny: dle dohody

Email: hamackova@plaminkova.cz

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies