Sociální pedagog
Sociální pedagog je součástí pedagogického sboru a školního poradenského pracoviště. Mezi jeho standardně vykonávané činnosti patří výchovné, vzdělávací, poradenské, konzultační, informační, metodické a koordinační činnosti. Sociální pedagog se zabývá také depistáží a diagnostikou školního klimatu.
Pomocí sociálně-pedagogických metod preventivně působí na žáky, intervenuje v případech selhávání žáků.
Sociální pedagog ve škole působí jako mediátor mezi rodinou, školou a ostatními pedagogy. Úzce spolupracuje se všemi členy ŠPP.
Působení sociálního pedagoga ve škole posiluje:
- podporu duševního zdraví
- pozitivní klima tříd i školy
- spolupráci nejen s rodiči, ale i s dalšími subjekty mimo školu
- včasné odhalování problémů a následnou práci s rodinou
Práce sociálního pedagoga umožňuje získat jiný náhled nad situacemi žáků, jejich rodin a řešení problémů.
- Jaké situace nejčastěji sociální pedagog řeší?
- Jedná se nejčastěji o situace, kdy žáci:
- nemají dostatečnou oporu ve vzdělávání doma
- vykazují známky rizikového a náročného chování
- potřebují podpořit v rámci duševního zdraví
- prožívají náročné rodinné situace (rozvod rodičů, úmrtí blízké osoby)
- jsou vyloučeni z kolektivu
- jsou znevýhodněni sociálně (ohroženi nestabilním bydlením, nemají dostatek financí)
- mají odlišné kulturní zázemí a jiný mateřský jazyk
- potřebují podporu při odstraňování bariér ve vzdělávání (v důsledku nedostatečného naplnění jejich fyzických a materiálních potřeb
- vykazující nedostatečné soustředění ve výuce v důsledku nenaplněných psychických potřeb
- nemají dostatečnou motivaci k učení a vykazují vysokou absenci ve zdělávání
Příklady konkrétních aktivit vedoucích k podpoře žáka:
Kontaktování zákonného zástupce a nabídka služeb školy – ve chvíli, kdy sociální pedagog vyhodnotí, že dochází k narušení nejen intelektuálního rozvoje žáka (např. neúměrnou absencí, nežádoucím jednáním žáků ve škole či mimo ni, viditelným sociálním zanedbáním), kontaktuje třídního učitele, nebo přímo rodiče a domluví se s nimi na dalším postupu. Během jednání s rodičem nabídne sociální pedagog konkrétní kroky a opatření, které může zajistit škola, aby rodině pomohla.
Plnění zakázek třídního učitele a nabídka spolupráce – ve chvíli, kdy třídní učitel dojde k závěru, že rodiče dítěte nespolupracují, a vyčerpá své možnosti nabídek spolupráce směrem k rodině, kontaktuje sociálního pedagoga a požádá ho o pomoc v daném případě. Sociální pedagog v návaznosti na to nabídne řešení, např. výchovnou komisi. Cílem výchovné komise je nabídnout rodičům pomoc ze strany školy a domluvit s nimi společný postup vedoucí ke zlepšení podmínek rozvoje žáka.
Žádost o spolupráci kurátora a domluvení společného postupu – u obzvláště problematických případů, kdy se škole nepodaří nastavit spolupráci ani po zapojení kombinované složky třídní učitel – sociální pedagog, kontaktuje sociální pedagog příslušného pracovníka OSPOD a domluví se s ním na dalším postupu. Cílem je rozšířit nabídku pomoci směrem k rodině.
Sociální pedagog: Mgr. et Mgr. Michaela Hamáčková
Konzultační hodiny: dle dohody
Email: hamackova@plaminkova.cz